administrative order is not challenge able because only judicial order can challenge .
رجسٹرار کا اصل حکم اور جج ان چیمبرز کا اپیل میں برقرار رکھنے والا حکم دونوں انتظامی نوعیت کے ہیں، اور آئین کے آرٹیکل 188 کے تحت صرف عدالتی احکام کی نظرثانی کی جا سکتی ہے، نہ کہ انتظامی احکام کی۔
**درخواست:**
**سپریم کورٹ آف پاکستان**
(نظرثانی دائرہ اختیار)
بنچ - II:
جناب جسٹس سید منصور علی شاہ
جناب جسٹس محمد علی مظہر
سیول نظرثانی درخواست نمبر 1077/2023
(8 نومبر 2023 کے حکم کے خلاف، سی ایم اپیل نمبر 157/2022)
**محمد اشرف**
… درخواست گزار
**مقابلہ**
چیف انجینئر (ایڈمنسٹریشن)، واپڈا، اور دیگر
… مدعا علیہان
**درخواست گزار کی جانب سے:**
درخواست گزار خود پیش ہوئے۔
**مدعا علیہان کی جانب سے:**
نہیں
**سماعت کی تاریخ:**
31 مئی 2024
**حکم:**
جناب سید منصور علی شاہ، ج.- اس نظرثانی درخواست کے ذریعے درخواست گزار 8 نومبر 2023 کے حکم کا جائزہ لینے کی درخواست کر رہے ہیں، جو ان کی اپیل کے خلاف تھا جو رجسٹرار کے 27 مئی 2022 کے حکم کے خلاف دائر کی گئی تھی۔ 27 مئی 2022 کو، رجسٹرار نے درخواست گزار کی درخواست کو واپس کردیا تھا جو کہ CMA نمبر 2384/2022 کی بحالی کے لیے دائر کی گئی تھی۔
مختصر طور پر، اس نظرثانی درخواست کا پس منظر کچھ یوں ہے: 3 مئی 2019 کو، فیڈرل سروس ٹربیونل نے درخواست گزار کی سروس اپیل کو مسترد کر دیا تھا۔ اس کے بعد، درخواست گزار نے اس فیصلے کے خلاف سپریم کورٹ میں درخواست دائر کی اور ٹربیونل کے فیصلے کے خلاف نظرثانی کی درخواست دائر کی۔ اس نظرثانی درخواست کو 17 جولائی 2019 کو مسترد کر دیا گیا تھا۔
درخواست گزار نے دوبارہ ایک درخواست دائر کی (CPLA 3774/2019) جو 5 اکتوبر 2021 کو غیر موجودگی اور وقت کی قید کی بنا پر مسترد کر دی گئی۔ درخواست گزار نے اس کے بعد ایک درخواست (CMA 12715/2021) دائر کی جو کہ بحالی کی درخواست تھی۔ یہ درخواست بھی 1 فروری 2022 کو مسترد کر دی گئی۔
درخواست گزار نے پھر CMA 2384/2022 دائر کی جو کہ CMA 12715/2021 کی بحالی کے لیے تھی۔ یہ درخواست بھی 10 مئی 2022 کو مسترد کر دی گئی۔ درخواست گزار نے اس کے بعد ایک اور درخواست دائر کی جسے رجسٹرار نے 27 مئی 2022 کو واپس کر دیا۔ اس درخواست کے خلاف اپیل بھی مسترد کر دی گئی اور اس اپیل کو 8 نومبر 2023 کو برقرار رکھا گیا۔ اس کے بعد درخواست گزار نے اس نظرثانی درخواست کو دائر کیا۔
ہم نے درخواست گزار کی بات سنی اور کیس کا ریکارڈ دیکھا۔ دونوں رجسٹرار کا اصل حکم اور اپیل کے ذریعے برقرار رکھنے والے حکم انتظامی نوعیت کے ہیں۔ درخواست گزار نے اس نظرثانی درخواست کو دائر کرتے وقت کوئی آئینی یا قواعد کی دفعہ نہیں بتائی۔ یہ واضح ہے کہ آئین کا آرٹیکل 188 اور قواعد کا آرڈر 26 عدالتی احکام کی نظرثانی کے لیے ہیں، انتظامی احکام کے لیے نہیں۔
اس لیے، یہ نظرثانی درخواست نہ تو کسی آئینی دفعہ کے تحت قابل قبول ہے اور نہ ہی کسی قوانین یا قواعد کے تحت۔ اس کو لہذا مسترد کر دیا گیا۔
**اسلام آباد،**
31 مئی، 2024
**رپورٹنگ کے لیے منظور شدہ**
اقبال
جج
جج
SUPREME COURT OF PAKISTAN
(Review Jurisdiction)
Bench - II:
Mr. Justice Syed Mansoor Ali Shah
Mr. Justice Muhammad Ali Mazhar
Civil Review Petition No.1077/2023
(Against the order dated 08.011.2023 passed
in C.M. Appeal No.157/2022)
Muhammad Ashraf
… Petitioner
Versus
The Chief Engineer (Administration), WAPDA, and others
… Respondents
For the Petitioner:
Petitioner in person.
For the Respondents:
N.R.
Date of hearing:
31 May 2024
ORDER
Syed Mansoor Ali Shah, J.- Through the present review petition, the
petitioner seeks a review of the order dated 8 November 2023 passed
by one of us (Syed Mansoor Ali Shah, J.) whereby his appeal filed
against an order of the Registrar, dated 27 May 2022, was dismissed
and the said order was maintained. By order dated 27 May 2022, the
Registrar had returned being not entertainable a CMA of the petitioner
filed for restoration of his CMA No.2384/2022.
2.
Briefly, the background facts that have given rise to the present
review petition are as follows: By its order dated 3 May 2019, the
Federal Service Tribunal dismissed the petitioner's service appeal
regarding his annual increments, pensionary benefits, etc., for the
period he remained dismissed from service. He filed a petition for leave
to appeal (CPLA 3020/2019) against that order in this Court and also
filed a review petition before the Tribunal. The Tribunal dismissed his
review petition by its order dated 17 July 2019. Against this order, the
petitioner filed another petition for leave to appeal (CPLA 3774/2019).
3.
The present review petition pertains to the second CPLA, i.e.,
CPLA 3774/2019. This CPLA was dismissed by a two-member Bench
on 5 October 2021, for non-prosecution and for being time-barred.
C.R.P. No.1077/2023.
2
Instead of filing a review petition, since the CPLA had been dismissed
on the ground of being time-barred also, the petitioner filed an
application (CMA 12715/2021) for restoration of the said CPLA.
Although this application was not entertainable in view of the law
declared in Fazal Muhammad,1 the office wrongly received and
registered it. Anyhow, CMA 12715/2021 was also dismissed by a twomember Bench for non-prosecution on 1 February 2022.
4.
The petitioner then filed an application (CMA 2384/2022) for the
restoration of CMA 12715/2021. This second application was
dismissed by a two-member Bench on 10 May 2022, for nonprosecution and for being non-maintainable. Again, instead of filing a
review petition, since CMA 2384/2022 had been dismissed on the
ground of being non-maintainable also, the petitioner filed an
application (CMA) for the restoration of CMA 2384/2022. The Registrar
returned this application for being not entertainable by order dated 27
May 2022, and the petitioner’s appeal against this order of the
Registrar was dismissed by one of us (Syed Mansoor Ali Shah, J.) vide
order dated 8 November 2023. Hence, the petitioner has filed this
review petition.
5.
We have heard the petitioner who appeared in person and
examined the record of the case.
6.
Both the Registrar's original order returning the petitioner’s
CMA and the appellate order maintaining that order were
administrative in nature.2 Therefore, we asked the petitioner to specify
under which provision of the Constitution3 or the Rules4 he has filed
the present review petition. He, however, could not cite any such
provision. It hardly needs clarification that Article 188 of the
Constitution and Order 26 of the Rules pertain to the review of judicial
orders, not administrative orders. The misunderstanding of the
petitioner, who has filed the present review petition in person without
obtaining any legal advice, is understandable. But, it is surprising that
the office has entertained the present review petition despite there
1
Fazal Muhammad v. State PLD 1987 SC 273.
2
See Qausain Faisal v. Federation of Pakistan PLD 2022 SC 675; Ahsan Abid v. Khusru Bakhtiar PLD
2022 SC 712.
3 The Constitution of the Islamic Republic of Pakistan.
4 The Supreme Court Rules 1980.
C.R.P. No.1077/2023.
3
being no provision for such a review petition in either the Constitution
or the Rules.
7.
As held by this Court in Fazal Muhammad5 on the judicial side
and reiterated in Ahsan Abid6 on the administrative side, a petition
that does not fall within the scope of any provision of the Constitution,
the law or the Rules is "frivolous" and should not be
received/entertained by the Registrar, as per Rule 5 of Order 17 of the
Rules. The office must be vigilant about this legal position and perform
its administrative duty in this regard with due diligence.
8.
The present review petition is neither entertainable nor
maintainable under any provision of the Constitution or the Rules. It
is, therefore, dismissed.
Islamabad,
31st May, 2024.
Approved for reporting
Iqbal
Judge
Judge
2024 SCP 203 |
C.R.P.1077/2023
For more information call us 0092-324-4010279 Whatsapp
Dear readers if u like this post plz comments and follow us. Thanks for reading .as you know our goal is to aware people of their rights and how can get their rights. we will answer every question, so we need your help to achieve our goal. plz tell people about this blog and subscribe to our youtube channel and follow us at the end of this post.
Comments
Post a Comment