Translate

3/27/2025

Challenging Paternity in Maintenance Cases: A Legal and Ethical Analysis"






نان و نفقہ کے دعوے میں ولدیت چیلنج کرنا: قانونی اور اخلاقی جائزہ

پاکستانی عدالتوں میں نان و نفقہ کے مقدمات میں اکثر دیکھا گیا ہے کہ جب ایک عورت اپنے بچے کے لیے مالی معاونت کا دعویٰ دائر کرتی ہے، تو بعض مرد ولدیت (Paternity) چیلنج کر کے ڈی این اے ٹیسٹ کی درخواست دیتے ہیں۔ یہ عمل بعض اوقات محض مالی ذمہ داری سے بچنے کا حربہ ہوتا ہے، جس سے بچے کی عزت نفس اور ماں کے وقار پر سوال اٹھایا جاتا ہے۔ حالیہ فیصلہ سخاوت حسین بنام ایڈیشنل ڈسٹرکٹ جج بھلوال وغیرہ (PLJ 2025 Lahore 244) اسی مسئلے کو اجاگر کرتا ہے اور اس پر قانونی و شرعی موقف کو واضح کرتا ہے۔


---

قانونی نقطۂ نظر

قانون شہادت آرڈر 1984 کے آرٹیکل 128 کے تحت، اگر کوئی بچہ نکاح کے دوران یا طلاق کے بعد دو سال کے اندر پیدا ہو، تو وہ قانونی طور پر والد کا بچہ تصور کیا جائے گا، بشرطیکہ ماں نے دوبارہ شادی نہ کی ہو۔ اس اصول کو "حتمی ثبوت" (Conclusive Proof) کا درجہ حاصل ہے، یعنی اس کے برعکس کوئی شہادت قابل قبول نہیں ہوگی۔

عدالت نے آرٹیکل 2(f)(9) کا حوالہ دیتے ہوئے واضح کیا کہ جب کوئی حقیقت "حتمی ثبوت" کے طور پر مانی جاتی ہے، تو عدالت اس کے برعکس کوئی ثبوت قبول نہیں کر سکتی۔ اس کا مطلب یہ ہے کہ اگر ایک مرد نان و نفقہ کے دعوے میں ولدیت کو چیلنج کرتا ہے، تو عدالت کو ڈی این اے ٹیسٹ کی اجازت دینے کا اختیار نہیں جب تک کہ کوئی ٹھوس قانونی جواز نہ ہو۔


---

شریعت کا اصول اور ولدیت سے انکار کی حد

مسلم پرسنل لا (شریعت) کے مطابق، اگر کوئی مرد بچے کی ولدیت سے انکار کرنا چاہے تو اسے یہ دعویٰ فوراً، یا زیادہ سے زیادہ 40 دن کے اندر کرنا ہوگا۔ امام ابو حنیفہ، امام محمد، اور امام یوسف کے فتاویٰ کے مطابق، اگر کوئی شخص اس مدت کے بعد ولدیت کا انکار کرتا ہے، تو وہ شرعی طور پر غیر مؤثر ہوگا۔

عدالت نے اس اصول کو تسلیم کرتے ہوئے کہا کہ نان و نفقہ کے مقدمات میں تاخیری حربے کے طور پر ولدیت چیلنج کرنا قابل قبول نہیں۔ یہ فیصلہ اس بات کو یقینی بناتا ہے کہ مرد اپنی ذمہ داریوں سے راہ فرار اختیار نہ کر سکیں اور ماں اور بچے کے حقوق محفوظ رہیں۔


---

ڈی این اے ٹیسٹ کا غلط استعمال اور اس کے مضمرات

ڈی این اے ٹیسٹ سائنسی طور پر درست ہونے کے باوجود، اس کا ہر کیس میں مطالبہ کرنا جائز نہیں۔ عدالت نے نشاندہی کی کہ بعض مرد صرف نان و نفقہ سے بچنے کے لیے ولدیت کو چیلنج کرتے ہیں، جو کہ غیر اخلاقی اور غیر قانونی عمل ہے۔ اس سے بچے کی شناخت اور وقار کو نقصان پہنچتا ہے، اور وہ جذباتی و نفسیاتی طور پر متاثر ہو سکتا ہے۔

یہ رجحان خاندان کے ادارے کو کمزور کر سکتا ہے اور بچوں کے مستقبل پر منفی اثر ڈال سکتا ہے۔ عدالتوں کو چاہیے کہ وہ غیر ضروری ڈی این اے ٹیسٹ کے مطالبات کو سختی سے رد کریں اور صرف ان معاملات میں اجازت دیں جہاں واقعی قانونی بنیاد موجود ہو۔


---

نتیجہ

یہ فیصلہ قانون اور شریعت کے اصولوں کے مطابق ایک مضبوط نظیر قائم کرتا ہے، جس کے تحت ولدیت کے چیلنج کو مخصوص شرائط کا پابند بنایا گیا ہے۔ یہ قانون ماں اور بچے کے حقوق کے تحفظ کو یقینی بناتا ہے اور نان و نفقہ کے کیسز میں غیر ضروری تاخیر اور ہتھکنڈوں کو روکتا ہے۔

اس فیصلے سے یہ سبق ملتا ہے کہ نان و نفقہ ایک بنیادی حق ہے، اور ولدیت کو چیلنج کرنے کے لیے ضروری ہے کہ مرد فوراً یا زیادہ سے زیادہ 40 دن کے اندر انکار کرے، ورنہ بعد میں اس کا دعویٰ ناقابل قبول ہوگا۔ اس طرح، اس قانونی اصول سے نہ صرف بچوں کے حقوق محفوظ ہوں گے بلکہ خاندان اور معاشرتی اقدار کا بھی تحفظ ہوگا۔


PLJ 2025 Lahore 244
Article 128 of QSO.
Birth during marriage----Conclusive proof of legitimacy.----
Application for DNA analysis during a suit for recovery of maintenance allowance.

As per Article 128 of the Qanun-e-Shahadat Order, 1984, a child born to a woman during the subsistence of valid marriage or within two years after its dissolution is conclusive proof of his legitimacy, provided that the woman remains unmarried after the divorce. Said fact was regarded as a „conclusive proof‟ and no evidence could be admitted to refute the same.

Article 2(f)(9) of the Qanun-e-Shahadat Order, 1984, provides that “when one fact is declared by this order to be conclusive proof of another, the Court was, on proof of the one fact, regard the other as proved and shall not allow evidence to be given for the purpose of disproving it”. The stipulation in Article 128 of the Qanun-eShahadat Order, 1984 is that the birth of a child within the period specified in said Article is conclusive proof that he is a legitimate child. Once the relevant facts as to commencement of dissolution of marriage and the date of birth of a child within a period envisioned in Article 128 are proved and the date of birth is within the period specified in Article 128(1), then the Court cannot allow evidence to be given for disproving the legitimacy of a child born within the aforesaid period. Article 128 (1)(a) provides that although birth during continuance of a valid marriage or within two years after its dissolution is a conclusive proof of legitimacy but under certain circumstances the husband can disown the paternity of a child. Now, the question is when the husband can deny the parentage. Stage of such denial is of paramount consideration. Section 02 of the West Pakistan Muslim Personal Law (Shariah) Application Act, 1962 (Act V of 1962) stipulates that "notwithstanding any custom or usage, in all questions regarding ... legitimacy or bastardy ... the rule of decision, subject to the provisions of any enactment for the time being in force shall be the Muslim Personal Law (Shariat) in cases where the parties are Muslims". Since both parties are Muslims and section 2 aforesaid specifically refers to legitimacy or bastardy, resort must be made to the Muslim Personal Law (Shariat) for the purpose of reconciling what may appear to be conflicting provision of Article 128 of the QSO. For this purpose, it is necessary to ascertain the rules of Muslim Personal Law when a person denies that he is the natural/biological father of children born within the period stipulated in Article 128 ibid. The Muslim Personal Law (Shariat) is clear and well-settled on the subject. Firstly, it provides that legitimacy/paternity must be denied by the father immediately after birth of the child as per Imam Abu Hanifa and within the post natal period (maximum of 40 days) after birth of the child as per Imam Muhammad and Imam Yousaf. There can be no lawful denial of paternity after this stipulated period. The Hedaya, Fatawa-e-Alamgiri and other texts are all agreed on this principle of Shariat.
It is for the honour and dignity of women and innocent children as also the value placed on the institution of the family, that women and blameless children have been granted legal protection and a defence against scurrilous stigmatization. It is becoming a common practice in our society that whenever a suit for recovery of maintenance allowance is filed against a person he comes forward to the Court and challenges the legitimacy of the child by moving an application requesting for conducting DNA analysis of the child. Ethically, questioning the paternity of a child during a maintenance suit can be seen as a tactic to evade responsibility rather than a legitimate claim based on evidence. It often reflects a desire to avoid financial obligations and may be motivated by personal animosity or financial concerns. Such practice should be discouraged and dealt with an iron hand because encouraging such practices would only serve to erode trust in the family unit and the legal system that is designed to protect the interests of vulnerable children. When a parent questions the legitimacy of the child, it creates an atmosphere of doubt and insecurity. This practice undermines the child‟s sense of identity, dignity, and belonging, which can have long-lasting psychological effects. It is crucial that courts focus on the child's needs and emotional welfare, rather than allowing a parent to challenge paternity without valid justification. The use of DNA tests to challenge paternity, while scientifically valid, should not be viewed as a tool for harassment or delay in matters of child maintenance.

WP 22286/23
Sakhawat Hussain Vs ADJ Bhalwal etc


For more information call us 0092-324-4010279 Whatsapp Dear readers if u like this post plz comments and follow us. Thanks for reading .as you know our goal is to aware people of their rights and how can get their rights. we will answer every question, so we need your help to achieve our goal. plz tell people about this blog and subscribe to our youtube channel and follow us at the end of this post.

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Court marriage karne ka tareeka | court marriage process in Pakistan.

  What is the Court marriage meaning Court marriage typically refers to a legal union between two individuals that takes place in a co...